Utdanning
Utdanning er en grunnleggende menneskerettighet. Det er dessuten et effektivt middel mot fattigdom.
I tillegg til å bidra til utvikling, kan utdanning fremme interkulturell forståelse, toleranse og samarbeid. Utdanning kan dermed redusere faren for konflikt. Siden oppstarten i 1945, har UNESCO arbeidet aktivt for å bedre utdanningsvilkårene over hele verden. Organisasjonen overvåker den globale utviklingen, lager anbefalinger om utdanningens innhold og form og gir råd til nasjonale myndigheter. Utdanning 2030 er UNESCOs hovedsatsning.
Den globale satsingen Education 2030 er UNESCOs hovedprioritering.
Utdanning 2030 er en del av 17 bærekraftsmål som til sammen utgjør 2030-agendaen for bærekraftig utvikling vedtatt av FN i 2015. Utdanning er dekket i bærekraftsmål nummer fire: (SDG 4)
Å sikre inkluderende og rettferdig utdanning av kvalitet og fremme livslang læring for alle
Utdanning 2030 (Education 2030) er en global dugnad mellom stater og internasjonale aktører, som fastsetter en felles visjon for utdanning de neste 15 årene. Satsingen ble vedtatt av 160 land på et toppmøte i Incheon, Sør Korea, i 2015. UNESCO har hovedansvaret for å lede og koordinere det internasjonale arbeidet.
Incheon deklarasjonen bygger på en verdensomspennende forpliktelse til å sikre utdanning for alle, et arbeid påbegynt allerede i 1990, og tar samtidig opp aktuelle og fremtidige globale og nasjonale utfordringer innen utdanning. Utdanning 2030 baserer seg på prinsipper om menneskerettigheter og menneskeverd og anerkjenner utdanning som grunnleggende for fred, toleranse og bærekraftig utvikling.
Rammeverket for Utdanning 2030 (Education 2030 Framework for Action) definerer hvordan en på lokalt, regionalt og globalt nivå kan oversette visjonene i Incheon deklarasjonen til praktiske forpliktelser. Rammeverket gir også retningslinjer for implementeringen av Utdanning 2030. Til sammen har åtte FN-organisasjoner stilt seg bak rammeverket.
UNESCOs skolenettverk (UNESCO Associated Schools Network – ASPnet) knytter mer enn 11 500 skoler i 182 land sammen rundt et felles mål om å bygge fred i barn og unges sinn. Gjennom konkrete handlinger fremmer medlemsskoler idealene om UNESCOs-verdsettelse av menneskerettigheter og verdighet, likestilling, sosial fremgang, demokrati og respekt for mangfold og internasjonal solidaritet. Nettverket opererer på internasjonalt og nasjonalt nivå med to klare prioriteringer: undervisning for bærekraftig utvikling og globalt medborgerskap.
Skolenettverket i Norge
UNESCO-skolene i Norge er i utgangspunktet skoler som har satset spesielt på FNs bærekraftsmål og globalt medborgerskap, og som bruker UNESCO-tilknytningen som en paraply for egeninitierte prosjekter samt andre aktiviteter knyttet til UNESCO. Skolene markerer ulike FN-dager og har varierte prosjekter med fokus på fredsarbeid, kulturarv og menneskerettigheter. Medlemskapet er gratis, og for alle opplæringsinstitusjoner i Norge, fra barnehage til universitet.
Vil du bli en UNESCO skole?
Som medlem får du:
- Bli del av et verdensomspennende nettverk av skoler i over 180 land som er spesielt engasjert i internasjonale spørsmål, undervisning for bærekraftig utvikling og globalt medborgerskap
- Kontakt med engasjerte vennskapsskoler i Norge og andre land i verden
- Årlig 3-dagers nasjonalt seminar for lærere og skoleledere på et UNESCO-sted i Norge
- Årlig regionalt seminar for lærere og skoleledere i tilhørende region
- Tilbud om relevante undervisningsopplegg og webinarer fra UNESCO internasjonalt
- Tilgang til en lukket Facebookgruppe for engasjerte lærere og skoleledere ved norske UNESCO-skoler
For mer informasjon om UNESCOs skolenettverk og tilhørende aktiviteter, se www.fn.no/unesco
Ønsker du å bli del av nettverket?
Ta kontakt:
Gunvor K. Andresen
Nasjonal koordinator for UNESCOs skolenettverk i Norge
gunvor.andresen@fn.no
Telefon: 40 41 22 24
Global Education Monitoring Report er det viktigste instrumentet for å følge og rapportere fremgang for utdanningsmålet i 2030-agendaen.
Global Education Monitoring Report (GEM-rapporten) er en årlig forskningsbasert uavhengig statusrapport som gis ut av UNESCO. Rapporten er det viktigste instrumentet for å følge og rapportere fremgang for utdanningsmålet i 2030-agendaen. I tillegg legger den grunnlaget for veien videre. GEM-rapporten tar også for seg gjennomføringen av nasjonale og internasjonale strategier for å følge opp parters forpliktelser, som en del av en samlet vurdering og oppfølging av FNs Bærekraftagenda.
GEM-rapporten retter seg mot beslutningstakere på nasjonalt og internasjonalt nivå og andre aktører som har interesser i utdanning, som lærere, frivillige organisasjoner, næringsliv og forskere. Ved å fremme kunnskapsrik dialog og en offentlig bevissthet rundt utvikling og utfordringer i utdanning i ulike nasjonale sammenhenger, fungerer rapporten som en uvurderlig globalt referansedokument og ikke minst kilde til informasjon og påvirkning.
Hver rapport setter søkelyset på ett tema som trenger særlig oppmerksomhet. GEM-rapporten gis ut en gang i året. Les mer om GEM-rapporten her.
Millioner av ungdom over hele verden mangler utdanning og kompetanse. Yrkesrettet opplæring kan hjelpe dem.
En milliard mennesker i verden er i alderen 15-24 år, og tallet øker. Store ungdomskull, finanskrise og bistandskutt har medvirket til skyhøy ungdomsledighet over store deler av verden. Praktiske ferdigheter kan bidra til å redusere arbeidsledighet og fattigdom. Det kan også sikre økonomisk oppgang og bærekraftig utvikling. Teknisk og yrkesrettet utdanning og opplæring (Technical and Vocational Education and Training, TVET) er en av UNESCOs satsninger.
Den politiske oppmerksomheten rundt dette feltet har økt kraftig de siste årene. Den tredje internasjonale kongressen om TVET ble arrangert av UNESCO i Shanghai i mai 2012. 500 deltakerne fra over 100 land vedtok å øke satsingen på formell og uformell yrkesrettet opplæring, noe som ble uttrykt i Shanghai-konsensusen.
Verden trenger millioner av nye lærere hvis målet om utdanning for alle skal nås. Lærermangelen er særlig stor i Afrika.
Lærere – deres rekruttering, opplæring, oppfølging, status og arbeidsforhold er blant UNESCOs hovedprioriteringer. Det trengs 25.8 millioner nye lærerstillinger hvis målet om 12 års utdanning for alle skal nås innen 2030. Rekruttering av nye lærere må skje samtidig med at kvaliteten på undervisningen styrkes. UNESCO hjelper medlemsstater med å gjennomføre nasjonale tiltak for å sikre lærerrekruttering, høyere undervisningskvalitet og bedre arbeidsforhold for skoleansatte.
I 2009 ble «Teachers Task Force» (TTF) opprettet på et utdanningstoppmøte i Oslo, etter norsk initiativ. TTF er en allianse mellom nasjonale myndigheter, frivillige organisasjoner, akademiske institusjoner og FN-organ som arbeider sammen for å redusere den store lærermangelen. Norge har så langt støttet initiativet med en million amerikanske dollar.
Siden 2012 har prosjektet «Quality Teacher Training» arbeidet med å utvikle dyktige lærere i utdanningsinstitusjoner i sårbare land. Åtte afrikanske land deltar i dette prosjektet og benytter seg mye av IKT-verktøy.
UNESCO er også svært engasjert i å bevare det juridiske rammeverket som beskytter læreres rettigheter. 5. oktober feirer UNESCO verdens lærerdag sammen med sine partnere ILO, UNDP, UNICEF og Education International.
Millioner av barn går ut av skolen uten å ha lært grunnleggende lese- og skriveferdigheter.
Kvalitet er avgjørende for all utdanning. Kvalitet påvirker hva elever lærer, hvor godt de lærer og hva de generelt får ut av utdanningen. Selv om stadig flere barn begynner på skolen, er frafallet høyt. Dessuten går millioner av barn ut av grunnskolen uten å ha opparbeidet seg grunnleggende lese-, skrive- og regneferdigheter.
Den viktigste faktoren for å øke kvaliteten i undervisningen er å ha gode lærere, og et tilstrekkelig antall lærere per elev. Lærernes livs- og arbeidsforhold er også sentralt, deriblant lønn, boforhold, helsetilbud, undervisningsmateriell og infrastruktur.
UNESCO har arbeidet med denne problematikken i flere år. Partnerne i EFA (Utdanning for alle-satsingen) er enige om å styrke innsatsen for å bedre kvaliteten i alle deler av utdanningssystemet frem mot 2015.