Universiteter, høgskoler eller forskningsinstitusjoner innen utdanning kan søke om å bli UNESCO chair, og fristen er 30. april hvert år.
UNESCO Chair skal fremme internasjonalt samarbeid mellom universiteter og nettverk gjennom å styrke kunnskapsdeling og samarbeid. UNESCO Chair-nettverket fokuserer på prioriterte områder knyttet til UNESCOs kompetanseområder innen utdanning, natur- og samfunnsvitenskap, kultur og kommunikasjon. Nettverket ble opprettet i 1992 og har nå over 1000 medlemmer (Chairs) i 125 land. Utnevnelsen gis institusjoner verden rundt som har fagmiljøer som utmerker seg internasjonalt innen utvalgte områder.
Hva er en UNESCO Chair?
En UNESCO Chair er et prosjekt og et team ved et universitet eller en høyere utdannings- eller forskningsinstitusjon som samarbeider med UNESCO for å fremme kunnskap og praksis på et område som er prioritert for både institusjonen og UNESCO. Partnerskapet formaliseres ved hjelp av en avtale som er undertegnet både av UNESCOs generaldirektør og rektor ved vertskapsinstitusjonen for UNESCO Chairen. En UNESCO Chair kan opprettes som en ny undervisnings- og forskningsenhet ved et universitet eller andre utdannings og forskningsinstitusjoner i en periode på fire år om gangen. En slik enhet bør omfatte en akademisk leder, et team sammensatt av forelesere og forskere fra vertsinstitusjonen og fra andre institusjoner, både i det aktuelle landet og i andre land som er tilknyttet virksomheten til UNESCO Chairen, og studenter og forskere fra vertslandet og fra andre land som driver med studier eller opplæring og forskning. En UNESCO Chair kan også etableres i en eksisterende universitetsavdeling for å styrke undervisnings-/forskningsprogrammer innen et bestemt felt under UNESCOs kompetanseområder og for å styrke den internasjonale dimensjonen.
Hvorfor bli UNESCO Chair?
Formålet med UNESCO Chair-ordningen er å fremme internasjonalt samarbeid mellom universiteter gjennom kunnskapsdeling og samarbeid. UNESCO Chairs finnes hovedsakelig innen UNESCOs ansvarsområder – utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon. Nettverket fungerer som tankesmier og brobyggere mellom akademia, sivilsamfunn, lokalsamfunn, forskning og myndigheter. De informerer politiske beslutningstakere, initierer nye undervisningsområder, genererer innovasjon gjennom forskning og bidrar til politikkutvikling. Nettverket styrker også nord-sør-sør samarbeid og har over tid utviklet seg til å bli kompetansesentre.
Hvem er UNESCO Chair i Norge?
Per dags dato er tre norske institusjoner utnevnt som UNESCO Chairs. Se den utvidbare listen nedenfor for mer informasjon.

Universitetet i Innlandet (INN) ble tildelt UNESCO Chair for utdanning for bærekraftig levesett i 2015, og ble fornyet i 2019, og igjen i 2023.
Siden 1990-tallet har INN (tidligere Høgskolen i Innlandet) utmerket seg regionalt, nasjonalt og internasjonalt innenfor områder som forbrukerundervisning, forbrukermedborgerskap, bærekraftig forbruk, ansvarlig levestil, økologi, og global forståelse, og utviklet bred tverrfaglig ekspertise innenfor feltet. Victoria W. Thoresen har bidratt betydelig til dette arbeidet, blant annet ved å lede flere store internasjonale forskningsprosjekter og forskningsnettverk. Tildelingen er derfor en anerkjennelse av arbeidet, men bidrar også til å sikre ekspertisen og videreutviklingen av arbeidet med temaene.
For å styrke arbeidet, samle ekspertisen og videreføre samarbeid i regi av UNESCO Chair etablerte INN i 2016 Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (Centre for Collaborative Learning for Sustainable Development – CCL). Thoresen ble UNESCO Chair holder og fortsatt i denne rollen fram til 2020, når hun fikk emeritus status. Robert J. Didham overtok som senterleder i 2018 og UNESCO Chair holder i 2020. Med bakgrunn fra samfunnsbasert bærekraftig utvikling, offentlig deltakelse og sosial læring, har Didham lang erfaring innen tverrfaglig forskning og kapasitetsbyggingsprosjekter.
CCL leder arbeidet knyttet til INNs UNESCO Chair å koordinere dets internasjonale partner nettverk, et konsortium av 33 partnere i Europa, Asia, Afrika, Sør- og Sentral-Amerika, fra akademiske institusjoner, frivillige organisasjoner, tenketanker og forskningsinstitutter.
CCL har 6 prioriterte arbeidsområder:
1) Forskning og konseptutvikling,
2) Styrke høyere utdanningsinstitusjoner,
3) Innovative læringsprosesser,
4) Kapasitetsbygging og kompetanseutvikling,
5) Partnerskap og samarbeid, og
6) Rådgivning om utdanningspolitikk og informasjonsdeling.
Gjennom disse prioriterte områder bidrar INN ved CCL til UNESCOs agenda for Utdanning 2030 og bærekraftsmålene, ved å oppmuntre til bærekraftig levesett og fremme kunnskapsdeling til et mangfold av interessenter, hvor styrking av kapasiteten til lærere er et prioritert handlingsområde. Partnerskapsbygging, samarbeidet med UNESCO-programmer, samt rådgivingen om utdanningspolitikk og deling av informasjon i tillegg til tverrfaglig forskning, kapasitetsbygging og utdanningsaktiviteter fortsetter å være viktige områder for INNs UNESCO Chair. Samtidig legges det betydelig vekt på Høgskolens rolle i å fremme sør-sør- og nord-sør-samarbeid.
Nettside: www.inn.no/ccl/
Kontakt: CCL@inn.no

Universitetet i Bergen ble tildelt en UNESCO Chair for Bærekraftig Arv og Miljøforvaltning – Natur og Kultur (Sustainable Heritage and Environmental Management – Nature and Culture) i 2017. Denne Chairen er tett knyttet opp til å jobbe med UNESCOs ‘Man and the Biosphere (MAB) program’ i Norge.
UNESCO Chairen holdes av professor Inger Elisabeth Måren ved Institutt for Biovitenskap ved Universitetet i Bergen. Hennes forskning fokuserer på dynamikken i koblede menneskelige og naturlige systemer, og inkluderer temaene agroøkologi, bærekraftig arealbruk, matsystemer og matsikkerhet, sosial-økologisk resiliens, agrobiodiversitet, og bærekraftig forvaltning av naturkapital. Hun samarbeider med kolleger innen samfunnsvitenskap og naturvitenskap for å belyse sammenhenger mellom menneskeskapte aktiviteter og miljøet, i Europa, Asia, Nord-Amerika og Afrika. Hun har utviklet og underviser på en rekke bærekraftsrelaterte kurs. Hun har vært en sentral aktør i utformingen av søknaden til Norges første biosfæreområde i Nordhordland, i tett samarbeid med Miljødirektoratet. Hun sitter også i styringsgruppen for Bergen UNESCO Creative City of Gastronomy, samt som fagmedlem i Vitenskapskomiteen for Mat og Miljø Hun er også medlem av den norske UNESCO-kommisjonen og den norske MAB (Man and the Biosphere)-komiteen.
Norges første UNESCO Chair, for «Education on Sustainable Lifestyles», ble tildelt Victoria Thoresen ved Høgskolen i Innlandet i 2014. I dag (2024) har vi tilsammen 5 UNESCO Chairs i Norge, som del av det verdenspomspennende UNESCO Chair-nettverket.
Nettside: https://www.uib.no/en/unesco-chair
Kontakt: inger.maaren@uib.no

UNESCO professoratet i ledelse, innovasjon og fremtidskompetanse (Universitetet i Stavanger & NIFU, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning)
Chair: Rune Todnem By
Co-chair: Per Koch
Gjennom denne lærestolen utforsker og utvikler Universitetet i Stavanger (UiS) og NIFU nye former for lederskap og innovasjon. Målet er å bidra til å løse store og komplekse samfunnsutfordringer så som realiseringen av FNs berekraftsmål.
Lærestolen i ledelse, innovasjon og fremtidskompetanse er en del av UNESCOs Global Futures Literacy Network. Futures Literacy, eller fremtidskompetanse på norsk, står derfor sentralt i arbeidet, og hjelper oss å utfordre nedarva forestillinger og praksiser. Hensikten er å øke kunnskapen om hvordan noen antagelser, institusjonelle strukturer og handlingsmønster hindrer oss i å finne og implementere løsninger på samfunnets utfordringer. Gjennom å utvikle en bedre fremtidskompetanse kan vi enklere identifisere verdier, formål, behov og trusler, samt finne fram til nye måter å adressere utfordringene på.
Universitetet i Stavanger ser på hvordan fremtidskompetanse kan brukes til å utvikle en mer kreativ, åpen, og inkluderende form for ledelse i bedrifter og organisasjoner – hele tiden med mål om å svare på utfordringene til institusjoner og samfunn.
NIFU ser på hvordan fremtidskompetanse kan brukes i policy-læring og utvikling av nye politiske grep i møte med store utfordringer, nasjonalt og internasjonalt. Denne tilnærmingen vil blant anna gjøre det lettere å lære og samarbeide på tvers av politiske, faglige, organisatoriske, sosiale og kulturelle skiller.
Universitetet i Stavanger og NIFU vil sammen utvikle bruken av fremtidskompetanse i formålsdrevet ledelse. Inkludert er også transformativ politikkutforing.
Nettside: https://www.uis.no/en/unescochair-leadership-innovation-anticipation
Kontakt: rune.t.by@uis.no
Hvordan bli UNESCO Chair?
Universiteter, høgskoler eller forskningsinstitusjoner innen utdanning kan søke, og fristen er 30. april hvert år. Se UNESCO sine nettsider for mer informasjon.
Søknaden skal inkludere et brev fra rektor for institusjonen som ønsker å bli UNESCO Chair, forslaget til Chair etter UNESCOs mal, støttebrev fra Den norske UNESCO-kommisjonen, samt CV til ekspertene som er foreslått som Chair og støttebrev fra partnere (akademia, givere, institutter, NGOer osv).
Dersom søknaden blir godkjent, signeres en avtale mellom rektor og UNESCOs generaldirektør for fire år av gangen. Man rapporterer om arbeidet hvert 2. år og kan søke om 4 års forlengelse av perioden om ønskelig.
Utnevning av UNESCO Chair:
Vertsinstitusjonen foreslår personer(er) til UNESCO Chair. UNESCO gjennomgår foreslåtte kandidater og gir sin anbefaling. Alle avtaler godkjennes av UNESCO og institusjonen som er vert for prosjektet.
Kriterier for valg av en Chair:
· akademisk omdømme (personen bør være en kjent spesialist på fagfeltet),
· ha kapasitet og erfaring til å fremme samarbeid på nasjonalt, regionalt og
internasjonale nivåer,
· være villig og i stand til å mobilisere ressurser fra privat og offentlig sektor.

Lenker
https://www.unesco.org/en/unitwin
The UNITWIN/UNESCO Chairs Programme: guidelines and procedures – UNESCO Digital Library
