Informasjon om UNESCO-aktører i Norge

UNESCO er til stede i hele Norge gjennom ulike aktører og steder. Under kan du finne informasjon om medlemmene i den norske UNESCO-familien.

Kartet gir et innblikk i hvor de forskjellige UNESCO-stedene befinner seg. Merk at enkelte av aktørene ikke lar seg plassere som ett punkt på kartet, slik som den nordiske klinkbåttradisjonen, som praktiseres over større områder i Norden.


Oversikten viser steder i Norge som inngår i UNESCOs liste over verdens kultur- og naturarv. Før stedene blir nominert av UNESCO, foreslår medlemslandene en liste over steder som kan være aktuelle for nominasjon. Den tentative listen er tilgjengelig her.

Verdensarv

UNESCOs verdensarvliste er en liste over verdens kulturminner og naturområder med fremstående universell verdi. I Norge er åtte steder innskrevet på verdensarvlisten.

Listen bygger på konvensjonen for vern av verdens kultur- og naturarv (the World Heritage Convention) som ble vedtatt i 1972. Bakgrunnen for konvensjonen var et økende press mot kulturminner og naturområder i form av krig, naturkatastrofer, forurensning, turisme og forfall. Konvensjonen oppfordrer alle land til å fremme vern av kultur- og naturarv som har lokal eller nasjonal betydning. For dette formålet etablerte konvensjonen UNESCOs liste over verdens kultur- og naturarv.

Geoparker

En geopark et et geografisk område med en geologi av internasjonal betydning, som er anerkjent av UNESCO. Målet med parkene er å øke bevissthet og forståelse for jordens natur- og kulturarv.

En geopark skal bidra til å øke forståelsen av klimaendringer og naturfarer, kunnskap om områdets landskapsverdier, styrke identiteten og stimulere lokalt næringsliv. NGU (Norges Geologiske Undersøkelse) administrerer norsk komité for geoparker og geoarv. Komitéen arbeider med å formidle fagkompetanse og rådgivning til geoparkene.

Immateriell kulturarv

Kulturdirektoratet har ansvar for å implementere UNESCOs konvensjon om vern av den immaterielle kulturarven av 2003 i Norge, og er Kultur- og likestillingsdepartements fagorgan på dette området.

Konvensjonen definerer immateriell kulturarv som praksis, fremstillinger, uttrykk, kunnskap, ferdigheter – samt tilhørende instrumenter, gjenstander, kulturgjenstander og kulturelle rom, som samfunn, grupper og enkeltpersoner anerkjenner som del av sin kulturarv.

Biosfæreområde: MAB -man and the biosphere

MAB-programmet har som mål å oppnå langsiktig bærekraftig bruk av jordas ressurser. Biosfæreområdene, som Nordhordland UNESCO Biosfæreområde er ett av, er modellområder som skal vise gode eksempler på bærekraftig bruk av ressurser.

Kreative byer

UNESCOs nettverk av kreative byer er et initiativ for å fremme samarbeid mellom byer over hele verden. Byene som tar del i nettverket arbeider for å promotere kreativ næring ved å utvikle partnerskap, dele erfaringer og ved å integrere kultur i byutviklingsplaner.

Dokumenter fra Norge som er en av del av Verdens dokumentarv

Verdens dokumentarv, på engelsk kjent som Memory of the World (MoW), ble opprettet i 1992 som et av flere UNESCO-programmer for å synliggjøre og redde kulturarven.

Den norske komiteen for verdens dokumentarv vurderer og avgjør hvilke dokumenter som blir innskrevet i registeret. Den første innskrivingen av dokumenter i registeret var i 2012.

UNESCO-chair

UNESCO Chair skal fremme internasjonalt samarbeid mellom universiteter og nettverk gjennom å styrke kunnskapsdeling og samarbeid. UNESCO Chair-nettverket fokuserer på prioriterte områder knyttet til UNESCOs kompetanseområder innen utdanning, natur- og samfunnsvitenskap, kultur og kommunikasjon. Utnevnelsen gis institusjoner verden rundt som har fagmiljøer som utmerker seg internasjonalt innen utvalgte områder.

En UNESCO Chair er et prosjekt og et team ved et universitet eller en høyere utdannings- eller forskningsinstitusjon som samarbeider med UNESCO for å fremme kunnskap og praksis på et område som er prioritert for både institusjonen og UNESCO.

UNESCO-skoler

UNESCO-skolenettverk er et verdensomspennende skolenettverk som jobber for en bærekraftig fremtid. Nettverket ble grunnlagt i 1953 for at engasjerte skoler og utdanningsinstitusjoner skulle finne sammen. Internasjonalt blir nettverket kalt Associated School Network, eller ASPnet), og spenner seg over 182 land. I Norge er det over 60 skoler som er UNESCO-skoler. Det er FN-Sambandet som er ansvarlig for skolenettverkets norske gren.