Verdens lærerdag
UNESCO har erklært 5. oktober som Verdens lærerdag. – Gi lærere den anerkjennelsen de fortjener, sier lederen for den norske UNESCO-kommisjonen, Tora Aasland.
Lærere har en nøkkelrolle for utvikling av enkeltpersoner og samfunn. Den gode læreren greier å motivere og veilede hver enkelt og legge til rette for å lære teori og utvikle ferdigheter som vi trenger for å få et godt liv. Alle land trenger entusiastiske lærere som er faglig trygge og kan hjelpe barn, ungdom og voksne med å forstå det som først kan virke vanskelig. Derfor er det avgjørende at lærerne gis anerkjennelse og gode arbeidsvilkår.
UNESCO har erklært 5. oktober som Verdens lærerdag for å markere og feire framleggelsen av en felles anbefaling fra UNESCO og FNs internasjonale arbeidsorganisasjon (ILO) vedrørende lærernes status. Denne anbefalingen beskriver læreres plikter og rettigheter, og gir internasjonale standarder for læreres utdanning, rekruttering, ansettelse, samt utdannings- og læringsvilkår. Formålet er å styrke lærernes status for å fremme utdanning av høy kvalitet.
I Norge har vi i flere år hatt en stor kampanje for å bedre rekrutteringen til læreryrket. Kvaliteten på lærerutdanningen har blitt styrket, med bedre integrert praksis, og det er gitt ekstra midler til etterutdanning i kommuner og fylker. Vi har også råd til å gi lærere en lønn de kan leve av. Likevel sliter vi med å sikre mange og gode nok lærere.
Land som ikke har like god økonomi som Norge, har langt større utfordringer med å rekruttere og beholde et tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere. I følge UNESCOs Institutt for statistikk (UIS) mangler allerede i dag 1,6 millioner lærere for at vi skal nå FNs mål om at alle verdens barn skal få grunnleggende skolegang i 2015. Det forventes at dette tallet vil stige til 3,3 millioner i 2030 som følge av befolkningsvekst og utvidelse av skolegangen. En planlagt utbygging av ungdomstrinnet vil gi behov for opprettelse av 5,1 millioner nye lærerstillinger på verdensbasis.
Lærermangelen er i dag særlig stor i Afrika sør for Sahara, og i arabiske land. Mange av dagens lærere er dessuten dårlig kvalifisert for å gjøre en god jobb, og lønn og arbeidsvilkår er så elendige at de er lite motivert for jobben. Frafallet fra yrket er derfor høyt.
UNESCO koordinerer den globale innsatsen for å gi alle barn og unge grunnutdanning. Lærere har høy prioritet. Den norske UNESCO-kommisjonen gir sin fulle støtte til UNESCOs arbeid for å sikre gode lærere for alle!
Les mer:
UNESCO
Offisiell nettside for verdens lærerdag