En ny generasjon skolejenter
Jenter i Afghanistan drømmer om å bli lærere og leger, og de vet at det er mulig.
Nylig besøkte UNESCOs generaldirektør jenteskolen Ayesha-e-Durrani i Kabul. Skolen har fått navn etter den første kvinnen som åpnet en jenteskole i Afghanistan. Bygningen ble kraftig ødelagt under krigen, men var rekonstruert i 2004. Nå har skolen 1600 jenter fra første klasse til og med ungdomsskolen.
– Vi har mistet to til tre generasjoner gjennom krig og konflikt og har måttet bygge opp skolene helt fra bunnen av, sier afghanistans utdanningsminister, Faroq Wardak.
Jentene er klar over at de tilhører en ny generasjon med nye muligheter i Afghanistan, men det er fremdeles store utfordringer. På Ayesha-e-Durrani samles lærerne to ganger i måneden for å diskutere problemer som jenter støter på. Blant annet prøver de å overbevise foreldrene om viktigheten av å sende barna på skolen.
I dag går 10,5 millioner afghanske barn på skole. 40 prosent av dem er jenter. Likevel er det tre millioner barn som ikke får gå på skole, og de fleste av disse er jenter.
Utdanningsminister Farooq Wardak opplyste at jenter daglig utsettes for angrep, slik som den pakistanske skolejenta Malala Yousafzai, som ble angrepet av Taliban i fjor. Rapporter forteller at 4000 jenter er forgiftet, og i Kandahar har flere jenter fått syre kastet i ansiktet. Utdanningen avbrytes ofte på grunn av tidlig ekteskap eller fordi skolene ansees som utrygge. Fremdeles mangler skolemateriell, kvalifiserte lærere, elektrisitet og drikkevann.