Funksjonshemmede og læring
Global Campaign for Education Norge, hvor UNESCO-kommisjonen er med, inviterer til konferanse i Oslo:
«Equal Right. Equal Opportunity. Education and Disability.”
Sannsynligheten for at barn med funksjonsnedsettelser ikke går på skole er større enn for noen annen gruppe av barn. Når barn med funksjonsnedsettelser får innpass på skolen dropper de oftere ut. I noen land vil en funksjonsnedsettelse doble risikoen for å havne utenfor skolen, sammenliknet med ikke-funksjonshemmede barn. Det er derfor ikke overraskende at barn med funksjonsnedsettelser utgjør den største enkeltstående gruppen som ikke går på skole i mange land. For dem som klarer å komme seg inn på skole, kan kvaliteten og formen på opplæringen som gis føre til ytterligere isolasjon og ekskludering fra samfunnet.
Hva må til for å endre på denne utviklingen? Hvilke utfordringer står vi overfor?
Tid: torsdag 8.mai 9.00 – 15.00
Sted: Litteraturhuset (Kjelleren)
Seminaret er en del av Global Campaign for Educations kampanjeuke om utdanning for funksjonshemmede 4.-9.mai 2014.
Følgende organisasjoner er tilsluttet Global Campaign for Education Norge: Atlas-alliansen, Flyktningehjelpen, Hei Verden, Plan, Redd Barna, SAIH, Skolenes Landsforbund, SOS-Barnebyer, Den norske UNESCO-kommisjonen, UNICEF, Utdanningsforbundet og Hei Verden.