– Kvalitetskrise i utdanningen
For lite oppmerksomhet på kvalitet i utdanning og for liten suksess i å nå ut til sårbare grupper har bidratt til en ”læringskrise”, fastslår EFA Global Monitoring Report (GMR) 2013. UNESCO-rapporten, som skal legges frem 29. januar 2014, viser at 250 millioner barn i verden ikke tilegner seg grunnleggende ferdigheter selv om de går på skole.
GMR-rapporten gis ut hvert år, og viser hvor langt verdenssamfunnet har kommet i arbeidet med å nå de seks Utdanning for alle-målene (Education for All/ EFA-målene). EFA-målene skal etter planen innfris innen 2015, men med dagens utvikling, vil de færreste av målene nås. I tillegg til å overvåke arbeidet med EFA-målene, går rapporten i dybden på ett hovedtema. Årets utgave har navnet ”Teaching and Learning for Development” og setter søkelyset på viktigheten av en god og inkluderende utdanning som gir alle like muligheter. Rapporten understreker læreres betydning, og viser til at det trengs millioner av nye lærere, særlig i Afrika. Den norske lanseringen av GMR-rapporten finner sted på et seminar i Oslo 3. og 4. februar. Den norske UNESCO-kommisjonen er medarrangør.
Les mer om Global Monitoring Report her