Gratulerer med den internasjonale utdanningsdagen!
For første gang feires 24. januar som den internasjonale utdanningsdagen. Kvalitetsutdanning for alle er stadig en utfordring — og vikigere enn noen gang!
— Jeg ønsker å bruke denne dagen til å oppfordre alle lands myndigheter til å gjøre universell kvalitetsutdanning til en mulighet for alle, sier Den norske UNESCO-kommisjonens leder, Tora Aasland.
Ifølge FNs utdanningsrapport (Global Education Monitoring Report) for 2019 gikk 64 millioner i barneskolealder fortsatt ikke på skole i 2017. Et flertall av de som gikk på barne- og ungdomsskole kunne heller ikke lese ordentlig. Det er positivt at andelen barn i førskolealder som er i organisert opplæring vokser sakte og jevnt. Det er også bra at stadig flere voksne kan lese og skrive.
— Utdanning kan spille en helt sentral rolle i å nå bærekraftsmålene innen 2030, men det kommer ikke av seg selv, sier Aasland. Det er derfor gledelig at FN i 2019 blant annet setter søkelyset på utdanningens rolle i Agenda 2030. Enda viktigere er det at myndigheter verden over er sitt ansvar bevisst. Når GEM-rapporten viser at bare 0.3% av midlene brukt på utdanning globalt kom fra bistand, 20% fra husholdninger og hele 79% kom fra myndighetene selv, så vitner det om hvor stor betydning det har at utdanningspolitikere prioriterer kvalitetsutdanning.
I 2017 var medianen av lands utgifter til offentlig utdanning 4.4% av bruttonasjonalprodukt (BNP) ifølge FNs utdanningsrapport. UNESCOs mål er at land skal ligge på i alle fall mellom 4% og 6% av BNP, eller i det minste 15% til 20% av alle offentlige utgifter. Medianen for det sistnevnte var i 2017 på 14.1%.
— Det er altså en vei å gå for svært mange land, sier Aasland. Og det er ingen tid å miste!
Du kan lese mer om den internasjonale utdanningsdagen på UNESCOs hjemmesider.